Anne-Marie Reynaud
Postes occupés
2018-2019 à aujourd'hui | Chercheur-e associé-e, Éthique et politique |
2017-2018 à 2018-2019 | Chercheur-se postdoctoral-e, Éthique et politique |
Participations aux événements du CRÉ
Biographie
Stagiaire postdoctorale au CRÉ pour l’année 2017-2018, ma recherche porte sur la Commission de Vérité et Réconciliation du Canada (CVR) et les médias audiovisuels. Mon projet analyse les discours émergents sur les pensionnats indiens à travers le corpus de photographies, films et vidéos utilisés par la CVR. En considérant aussi la création de médias audiovisuels en dehors de l’espace officiel de la CVR depuis la mise en œuvre du Règlement relatif aux pensionnats indiens (2007-2015), j’aimerais contribuer à améliorer notre compréhension des liens dynamiques entre les médias audiovisuels et les processus de création de la mémoire en contexte de justice restaurative. Comment est-ce que les médias audiovisuels façonnent et dérangent la mémoire collective des pensionnats indiens ?
Avant de me joindre au CRÉ j’ai complété ma thèse de doctorat en Anthropologie à la Freie Universität Berlin où j’étais membre du centre de recherche interdisciplinaire « Languages of Emotion ». Ma thèse explore une des aspiration majeur du Règlement relatif aux pensionnats indiens: l’édification d’un processus de réconciliation entre le Canada et les Peuples Autochtones. Afin d’analyser cette aspiration j’ai effectué un travail de terrain auprès d’une communauté Algonquine au Québec, avec dix survivants et leurs réseaux locaux. Tissant leurs expériences des compensations financières et de la CVR avec des théories actuelles sur les émotions, le traumatisme et la justice transitionnelle, je montre que leurs perspectives remettent en question la façon dont le Règlement a été mis en œuvre.
J’ai aussi étudié l’Anthropologie Visuelle (M.A. 2006) à Goldsmiths College (University of London) et j’ai travaillé de 2008 à 2010 en tant que chercheure associé et coordinatrice du program de M.A. Visual and Media Anthropology à la Freie Universität Berlin. J’y suis chargée de cours depuis 2008.
Biography
Postdoctoral fellow at the CRE for the year 2017-2018, I am doing research on the Canadian Truth and Reconciliation Commission (TRC) and visual media. My project is an exploration of photography, film and video addressing residential schools as featured by the TRC and beyond since the implementation of the Indian Residential Schools Settlement Agreement (2007-2015). It aims to increase our understanding of the dynamic linkages between visual media and processes of national memory making in restorative justice contexts. In so doing, I explore the application of the concept of representation (of the past) within the TRC institutional framework and beyond, and ask how visual media participate in the shaping and the unsettling of a collective memory of residential schools.
Before joining the CRE I completed my PhD in Anthropology at the Freie Universität Berlin, where I was part of the interdisciplinary research center Languages of Emotion. Drawing from anthropological fieldwork among Algonquins in Quebec, my thesis examined the local impacts of the Indian Residential Schools Settlement Agreement measures. Exploring the reconciliatory aspiration of the settlement, it weaved survivor experiences of the financial compensations and the TRC together with current theorizing on emotions, memory, trauma and transitional justice.
I also studied Visual Anthropology (M.A. 2006) at Goldsmiths College (University of London) and worked as a Research Associate and Program Coordinator for the M.A. Visual and Media Anthropology from 2008-2010 at the Freie Universität Berlin. I have been a lecturer in the MA program since 2008.
anne-marie.reynaud@umontreal.ca
Articles:
“Dealing with Difficult Emotions: Anger at the Truth and Reconciliation Commission of Canada” Anthropologica November 2014: 56 (2)
Book chapters:
Reynaud, Anne-Marie (2017) “Financial Compensations and Reconciliation in an Algonquin Community in Quebec” in The Spiritual Burn Victims, Marie-Pierre Bousquet and Karl S. Hele (eds.), Montréal: Recherches Amérindiennes au Québec (forthcoming)
Reynaud, Anne-Marie (2017) “Aboriginal children through the lens of missionaries: Images, perception and emotional conflicts” in Perceiving Children: Media, Education and Museum. A Visual Anthropology of Childhood, Rossella Ragazzi and Peter I. Crawford (eds.), Århus, Denmark: Intervention Press (forthcoming)
Kumala-Sakti, V. and Reynaud, A-M (2017) “Understanding Reconciliation through Reflexive Practice: Ethnographic Examples from Canada and Timor Leste” in Ethnographic Peace Research: Decolonizing Methodology, Gearoid Millar (ed.), Basingstoke, England: Palgrave Macmillan (forthcoming)
Books:
Reynaud, Anne-Marie (2017) Emotions, Remembering and Feeling Better: Dealing with the Indian Residential Schools Settlement Agreement in Canada, in book series EmotionsKulturen/ EmotionCultures, Bielefeld: transcript Verlag (distribution: Columbia University Press)