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Global Justice after Colonialism/La justice globale après le colonialisme

Please e-mail raphaelle.mathieu-bedard@mail.mcgill.ca to register. Registration is limited to faculty, postdocs, and graduate students, and all attendees are expected to read the papers in advance.
S’il vous plaît, veuillez envoyer un courriel à raphaelle.mathieu-bedard@mail.mcgill.ca pour vous inscrire. L’inscription est limitée au corps professoral, aux étudiants au post-doctorat et aux étudiants gradués. Il est attendu que tous les inscrits auront lu les travaux à l’avance.

Organizers/organisatrices: Catherine Lu (McGill) and/et Lea Ypi (LSE)

Conference sponsors/commanditaires du colloque
·       Social Sciences and Humanities Research Council of Canada (SSHRC)/Conseil de recherche en sciences humaines (CRSH)
·       Groupe de recherche interuniversitaire en philosophie politique (GRIPP)
·       Research Group on Constitutional Studies (RGCS)
·       Dean of Arts’ Development Fund
·       Institute for Studies in International Development (ISID)
·       McGill Department of Political Science
·       McGill Department of History
·       Centre for International Peace and Security Studies (CIPSS)/ Centre d’études sur la paix et la sécurité internationale (CEPSI)
·       Centre for Human Rights and Legal Pluralism (CHRLP)

Conference summary
Global justice has become a central focus of research in contemporary political philosophy. While political theorists and philosophers have been engaged with the philosophical challenges related to determining the nature, ground, and content of global justice, this literature is only just beginning to assess and incorporate the moral relevance of the historical context of colonialism that defined global relations from the 16th to the 20th century. While historical colonialism is universally acknowledged as a historical wrong, and although the institutionalized colonial structure of international and transnational relations was officially repudiated by the United Nations in 1960, contemporary theories of global justice rarely take historical injustice into account, and international and global relations continue in practice to be structured by deep inequities.
This conference will address questions raised by historical colonialism and its legacies for global justice debates. One set of questions has to do with the principle of self-determination that grounded the decolonization movement. What is the value of self-determination? What are the implications of recognizing a group’s self-determination rights, for resource, territorial and jurisdictional claims? Does self-determination legitimize armed resistance by non-state groups against contemporary coercive state-building projects? And how do self-determination rights relate to distributive claims: do principles of distributive justice take priority over all self-determination claims? Another set of questions examines the relationship between demands for justice and the search for reconciliation. Is reconciliation possible without self-determination for groups that were forcibly incorporated into settler states, such as Canada? Does reconciliation include justice, involve an alternative form of justice, or entail various compromises of justice?
In addressing questions about self-determination, justice, and reconciliation, the conference aims also to confront worries about the parochialism and ethnocentrism of current discussions in political theory about global justice.

Résumé du colloque
La justice globale est devenue un objet de recherche de premier plan en philosophie politique contemporaine. Alors que nombreux théoriciens politiques et philosophes se sont penchés sur les défis philosophiques liés à la nature, au fondement et au contenu de la justice globale, la littérature commence à peine à évaluer et à incorporer la pertinence morale du contexte historique du colonialisme qui a défini et modelé les relations mondiales du XVIe au XXe siècles. Bien que le colonialisme historique soit universellement reconnu comme un mal historique, et malgré que les Nations Unies aient officiellement refusé, en 1960, de respecter la structure institutionnelle coloniale de relations internationales et transnationales, les théories contemporaines de justice globale ne prennent que rarement en considération les injustices historiques. Par conséquent, de profondes iniquités continuent de structurer les relations mondiales et internationales demeurent en réalité structurées par.
Ce colloque abordera les multiples questions que soulèvent l’expérience coloniale et l’héritage du colonialisme en lien avec les débats entourant le concept de justice globale. Un premier ensemble de questions examinera plus précisément le principe d’autodétermination sur lequel est fondé le mouvement de décolonisation. Quelle est la valeur de l’autodétermination ? Quelles conséquences a la reconnaissance d’un droit collectif à l’autodétermination relativement aux revendications territoriales, aux compétences juridictionnelles et au partage des ressources ? L’autodétermination légitime-t-elle la résistance armée de groupes non étatiques face aux projets coercitifs contemporains d’édification de l’État ? Quel rapport existe entre les revendications d’autodétermination et de redistribution, notamment, les principes de justice distributive ont-ils la priorité sur les revendications de redistribution ? Un autre ensemble de questions explorera plutôt le rapport qui existe entre des revendications de justice réparatrice et la quête de réconciliation. La réconciliation est-elle possible sans que les groupes incorporés par la force dans des États colonisateurs tel le Canada aient droit à l’auto-détermination ? Cette réconciliation inclut-elle la justice ; Sinon, implique-t-elle une forme alternative de justice, ou alors différents compromis ?
En traitant ces questions d’autodétermination, de justice distributive et de réconciliation, le colloque cherchera également à aborder les préoccupations relatives à l’esprit de clocher et à l’ethnocentrisme qui caractérisent les discussions actuelles en théorie politique sur la justice globale.

List of Program Participants/Liste des participants
·       Arash Abizadeh, Associate Professor, Department of Political Science, McGill University
·       Robert A. Blair, Ph.D Candidate, Department of Political Science, Yale University
·       Daniel Butt, University Lecturer in Political Theory, Balliol College, Oxford University
·       Amandine Catala, Assistant Professor, Department of Philosophy, Université du Québec à Montréal
·       Katrin Flikschuh, Professor of Political Theory, Department of Government, London School of Economics
·       Pablo Kalmanovitz, Max Weber Fellow, Department of Law, European University Institute
·       Jacob Levy, Tomlinson Professor of Political Theory, Associate Professor of Political Science, McGill University
·       Catherine Lu, Associate Professor, Department of Political Science, McGill University
·       Lorenz M. Lüthi, Associate Professor, Department of History, McGill University
·       Frédéric Megret, Associate Professor of Law, McGill University
·       Christa Scholtz, Associate Professor, Department of Political Science, McGill University
·       Murray Sinclair, Honourable Justice and Chair, Truth and Reconciliation Commission of Canada
·       Robert A. Sparling, Assistant Professor, Department of Political Science, Université de Montréal
·       Anna Stilz, Associate Professor, Department of Political Science, Princeton University
·       Lea Ypi, Associate Professor, Department of Government, London School of Economics

Tentative Conference schedule (2014-04-21)/Horaire du colloque

Friday, May 9/Le vendredi 9 mai

9:00-9:15 am
Welcome with Coffee/Tea – Bienvenue. Thé et café seront servis.

9:15-10:30 am
Paper/Présentation 1: Robert Blair (Political Science, Yale) and Pablo Kalmanovitz (Law, European University Institute), “Just state-building: legitimate authority and state consolidation in war-torn societies”
Chair/Présidente: Lea Ypi (Government, LSE)
Discussant/Commentateur: Frédéric Megret (Law, McGill)

10:30-11:00 am
Coffee/Tea Break. Pause thé/café.

11:00-12:15 pm
Paper/Présentation 2: Daniel Butt (Political Theory, Oxford), “The setting of the imperial sun: populace, territory, and the remnants of empire”
Chair and Discussant/Présidente et commentatrice: Amandine Catala (Philosophy, Université du Québec à Montréal)

12:15-1:30 pm
Lunch Break/ Pause pour le dîner

1:30-2:45 pm
Paper/Présentation 3: Katrin Flikschuh (Government, LSE), “Kant’s Nomads Today”
Chair/Président: Lorenz Lüthi (History, McGill)
Discussant/Commentateur: Robert Sparling (Political Science, Université de Montréal)

2:45-3:15 pm
Coffee/Tea Break. Pause thé/café.

3:15-4:30 pm
Paper/Présentation 4: Anna Stilz (Political Science, Princeton), “The Value of Self-Determination”
Chair and Discussant/Président et commentateur: Jacob Levy (Political Science, McGill)

Saturday, May 10/Le samedi 10 mai

9:15-9:30 am
Coffee/Tea. Thé/café.

9:30-10:45 am
Paper/Présentation 5: Honourable Justice Murray Sinclair (Chair, Truth and Reconciliation Commission of Canada), “Indian Residential Schools: Does Reconciliation Include Justice?”
Chair/Présidente: Christa Scholtz (Political Science, McGill)

10:45-11:15 am
Coffee/Tea Break. Pause thé/café.

11:15-12:30 pm
Paper/Présentation 6: Catherine Lu (Political Science, McGill), “Reconciliation and reparations after colonial wars”
Chair and Discussant/Président et commentateur: Daniel Butt (Political Theory, Oxford)

12:30-1:30 pm
Lunch Break. Pause pour le dîner.

1:30-2:45 pm
Paper/Présentation 7: Lea Ypi (Government, LSE), “Structural injustice, attachment to resources and expensive tastes”
Chair and Discussant/Président et commentateur: Arash Abizadeh (Political Science, McGill)

2:45-3:15 pm
Closing remarks/Allocution de clôture.